Dagens program

08:00 – 08:45 Registrering

08:45 – 09:35 Inledning

Skiftet från inköp i butik till handel på nätet innehåller nya utmaningar och möjligheter för alla parter. Kundernas förväntningar förändras och det ställs helt nya krav på lösningar från handeln.
Hur ser skiftet ut och vad har vi att vänta?

09:35 – 10:45  Kylda transporter – Maten är klar

Handeln genomgår en omvälvande förändring i och med att det idag är möjligt att sitta hemma i soffan och beställa hem i praktiken vad som helst till bostaden med några enkla knapptryck. E-handeln växer så det knakar och ett särskilt starkt växande område är livsmedel och mat hem till dörren som nu erbjuds av alla de stora dagligvarukedjorna. Under temat Maten är klar! beskrivs utvecklingen inom hemleveranser av mat och livsmedel.

10:45 – 11:15 Nätverkspaus

11:15 – 12:30 Parallella program

UNBOXING EXPERIENCE – Wow-vilken förpackning!

Hur vinner vi kundlojalitet, när affärerna görs på nätet och den enda kontakten med kunden utgörs av leverans och paketöppnande? Helt klart kommer förpackningen att få en ny och mycket betydelsefull roll. Detta speglas av alla filmklipp på Youtube, där själv öppnandet av förpackningen är det som skildras. Men vad är det som påverkar oss positivt och vilka egenskaper får motsatt effekt? En ny dimension, där förpackningen är avgörande, som måste behärskas för att vinna vårt hjärta.

FUNGERANDE INTRALOGISTIK – Grunden för hållbar lönsamhet

Snabbt växande e-handel ökar kraven på fungerande intralogistiklösningar. Förarlösa, autonoma truckar och lagerplocklösningar är bara början. Nästa generations försörjningskedja kräver utveckling av hela affärssystem. Här skapas möjligheter för aktörer inom detaljhandeln, dagligvaruhandeln och tredjepartslogistiker att implementera en effektiv internlogistik, som möter allt mer komplexa kundbehov, inom såväl e-handel som traditionell handel. Det går fort nu. Det gäller att hänga med.

12:30 – 13:30 Nätverkslunch

13:30 – 15:00 Parallella program

SMARTARE FÖRPACKNINGAR – Flexibelt och materialsnålt, nyckeln till hållbar distribution

Det transporteras mycket luft, på grund av feldimensionerade förpackningar. Gratis leveranser och fria returer inom e-handeln har bidragit till en accelererande ineffektivitet, som kostar onödigt mycket och som dessutom innebär en ohållbar belastning på miljön. Det är inte acceptabelt varken ur ett ekonomiskt eller miljömässigt perspektiv. Hur ser lösningarna ut, som är flexibla och som adresserar problemen utan att skapa nya? Och vad väntar runt hörnet?

GRÄNSLÖS KONKURRENS – Hot och möjlighet

Internationellt snabbväxande e-handelsaktörer, som t ex Amazon och Alibaba, vill ta kontroll över hela varuflödeskedjan. Vad är förklaringen till deras framgång? Hur lyckas de vinna allt fler kunder/konsumenter i ett växande antal länder? Och hur kan man konkurrera med dessa globala giganter? E-handeln har potential att förändra den globala handeln i grunden. Som handelsaktör är det viktigare än någonsin att navigera rätt.

15:00 – 15:30 Nätverkspaus

15.30 TRENDER – (R)e-volution inom handeln

Näthandeln vinner snabbt terräng, så snabbt att förpackningsutveckling och logistik inte hinner med. Manuell hantering och handpåläggning dominerar inom lager och transport. Förpackningarna för e-handel är långt ifrån optimala. Utmaningarna är stora och dagens lösningar är definitivt inte morgondagens. Men hur kommer effektiv logistik att se ut? Och hur kommer kraven på förpackningarna att förändras? Kritiska frågor, där responsen blir avgörande för lönsam och hållbar tillväxt.

16:45 Avrundning av dagen

Talare

Ola Bergqvist
Product & Concept Development eCommerce
PostNord

Jonas Arnberg
Vd
HUI

Allan Dickner
Deputy Packaging Manager
IKEA Sverige

Lars Hultén
Vd
Swisslog

Eric Winblad
Koncept-och affärsutvecklare, e-handel

Bring

Victoria Carolina Senkpiel
Vd
Glossybox Norden

Tobias Åbonde
Nordic Director Home Delivery
Bring Express

Ted Söderholm
Managing Director
DHL Express

Jonne Hellgren
Leader,
Repack

Fredrik Nygren
Försäljningsdirektör
LGT Logistics

Samir Bachkami
Vd
Hungrig.se

Robert Grenmark
Executive Vice President Global Sales
Ifoodbag

Martin Jönsson
VP of Sales
Packsize Europe

Robin Billsjö
Freight Programme Manager
Stockholms stad

Karl Andersson
Vd och medgrundare
Matsmart

Sohrab Kazemahvazi
Director of Innovations
Stora Enso/Division Packaging Solutions

Peter Mellander
Senior Consultant
Sweco

Manuel Brändeborn
Affärsutvecklare
Eskilstuna Logistik & Etablering

Axel Hagen
VD
ITO Pall-Pack AB

Erik Svensson
Säljare Logistiksystem
Jungheinrich

Lotta Söderström
Nordic Marketing Director
UPS

Peter Neumeister
Creative Director
Neumeister Strategic Design

Erik Wastesson
Marknadsområdeschef-Servicetjänster
Ragn-Sells AB